Zomerdrukte bij notarissen: meer hypotheken en levenstestamenten

Nederlandse notarissen passeerden in juli maar liefst 17% meer akten dan vorig jaar juli. Volgens de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) was de grootste groei zichtbaar bij hypotheekakten (+32%) en overdrachtsakten (+31%). En er is duidelijk ook meer belangstelling voor (levens)testamenten. Wat verklaart die groeiende aandacht voor persoonlijke en financiële planning?

Totaal werden er ruim 163.000 akten gepasseerd, een stuk meer dan de bijna 139.000 akten in juli 2023. De groei in hypotheekakten en overdrachtsakten laat zien dat de huizenmarkt weer in de lift zit. De rentes stabiliseren, hogere lonen bieden wat meer ruimte en wie kan, slaat zijn slag voor de prijzen verder stijgen. Het aanbod — zeker aan nieuwbouw — blijft (te) beperkt.

Levenstestament in de lift

Een normaal testament regelt wat er met je vermogen moet gebeuren na je overlijden — er werden daarvan 8% meer aktes gepasseerd. Het aantal akten voor een levens­testament nam, met 14%, nog sterker toe. Een testament kun je overwegen als je specifieke wensen hebt over de verdeling van je nalatenschap, of als je een voogd wilt aanwijzen voor je minderjarige kinderen. Ook geeft het je zekerheid dat je nalatenschap volgens jouw wensen wordt afgehandeld.

Leg je medische keuzes, financiële wensen en het beheer van je onderneming of woning vast

Een levenstestamenten biedt zekerheid over de toekomst en helpt eventuele conflicten en onzekerheden te voorkomen voor wanneer jou ‘bij leven’ iets overkomt. Het is waardevol om vast te leggen wie jouw belangen mag behartigen als je dat zelf niet meer kunt, bijvoorbeeld door ziekte of een ongeval. Zo’n document kan zowel persoonlijke als zakelijke beslissingen bevatten. Denk aan medische keuzes, financiële transacties en het beheer van jouw onderneming of woning.

Het nut van een levens­testament zit hem dus in de controle die je behoudt over je eigen leven, zelfs als je dat niet meer actief kunt sturen. Zonder een levens­testament moet de rechter beslissen wie jouw zaken behartigt, en dat is niet altijd in lijn met jouw wensen. Zie het dus als een preventieve maatregel waarmee je zeker weet dat zaken rond je hypotheek of vastgoed goed geregeld blijven. Daarnaast voorkom je er conflicten en onzekerheid mee binnen de familie, of je bedrijf.

Hulp is nabij

Bij financiële zaken kan je adviseur je helpen. Bij medische kwesties kun je te rade gaan bij je huisarts. Voor het opstellen van een wilsverklaring biedt brancheorganisatie KNMG handvatten

Voor wie is een levens­testament belangrijk?

Een levenstestament is in principe belangrijk voor iedereen. Ook op jonge leeftijd kan je immers wat ernstigs overkomen. Wel zien notarissen vooral belangstelling bij de volgende groepen (klik open voor meer info):

Huiseigenaren en mensen met een hypotheek

zeker als je een hypotheek hebt, is het verstandig om vast te leggen wie jouw financiën beheert als je dat zelf niet meer kunt.

Naar de notaris?

Je financieel adviseur kan helpen bij het inventariseren van je behoeften en situaties voor hij of zij doorverwijst naar een notaris voor het opstellen van een passend testament of levens­testament. Dit zorgt voor gemoedsrust en juridische zekerheid.

Je kunt een levens­testament in principe ook zelf opstellen, maar of er dan gebeurt wat je beoogt is dan nog maar de vraag. Wat je zelf opstelt, heeft mogelijk niet dezelfde juridische kracht als een notarieel levenstestament. Er kan twijfel ontstaan over de geldigheid van de beslissingen die erin zijn opgenomen, vooral als er later conflicten ontstaan. Ook kunnen banken, zorg­instellingen en andere instanties moeite hebben met het accepteren van een zelf opgesteld levenstestament. Vaak vereist men een notarieel document om er zeker van te zijn dat het document rechtsgeldig en ondubbelzinnig is. Dat is ook omdat er zonder de begeleiding van een notaris onduidelijkheden of fouten kunnen voorkomen in wat je zelf opstelt.

Verschillende interpretaties van jouw wensen kunnen aanleiding zijn voor conflicten tussen familieleden of belangen­behartigers. Complexe zaken, zoals de verkoop van onroerend goed of het beheren van een onderneming, laat je daarom beter in alle detail in een akte opnemen door een notaris. Die bewaart het ook als belangrijk bewijsstuk in het geval van juridische geschillen.

Ben je naar aanleiding van dit artikel benieuwd wat MDC financieel raadgever voor je kan doen? Neem dan contact op voor een kosteloos kennismakingsgesprek. Je kunt gerust bellen, e-mailen of een bericht achterlaten.