Sinds 1 maart kun je weer belastingaangifte doen. Kreeg je hiervoor een uitnodiging dan is aangifte vóór 1 mei verplicht. Maar ook zonder belastingbrief doe je het beste toch online aangifte. Je loopt dan geen belastingteruggave mis. Gebruik daarbij onderstaande tips, en twijfel je? Overleg dan even ons. Wel zo makkelijk en financieel misschien ook wel leuker.

Viel er een blauwe enveloppe in de bus, vergeet dan niet op tijd aangifte te doen. Mis je de deadline van 1 mei, dan volgt er nog wel een aanmaning en tien werkdagen uitstel. Maar reageer je daarna nog niet, dan is de verzuimboete minimaal € 385 (oplopend tot ruim vijfduizend euro). Je kunt ook uitstel aanvragen tot 1 september. Dat moet je dan vóór eind april doen, maar het is niet aan te raden. De belastingdienst rekent namelijk minimaal 4% ‘belastingrente’ over wat je verschuldigd blijkt, terwijl je meestal geen vergoeding krijgt over wat je eventueel terugkrijgt. En niet elk uitstel wordt geaccepteerd. Beter ben je op tijd en goed voorbereid. En loop je ergens tegenaan, of wil je er zeker van zijn dat je niks mist, roep dan de hulp in van een expert.

Controleer altijd wat online is ingevuld

Online aangifte doen heeft voordelen. Zo is er veel al van te voren ingevuld. Handig, maar helaas niet altijd juist, of volledig! In voorgaande jaren stonden garages die bij de woning horen soms ten onrechte in box 3, of ontbraken daarin bepaalde bankrekeningen of beleggingspanden. Je bent zelf verantwoordelijk voor een correcte aangifte en moet dus fouten of posten die ontbreken verbeteren of alsnog invullen.

De verzuimboete bij een te late aangifte is € 385 en kan oplopen tot € 5.514
___Belastingdienst, Wat gebeurt er als ik geen aangifte inkomstenbelasting doe?

Verder zorg je er natuurlijk voor dat je geen aftrekposten mist. Over wat aftrekbaar is rond de woning en hypotheek lees je hieronder meer. Bij online aangifte is er ook een helpfunctie met aanvullende informatie over aftrekposten en de voorwaarden waaraan je moet voldoen. Is er iets niet duidelijk, dan kun je de belastingtelefoon bellen, of je laten helpen door je financieel adviseur.

Aan de slag

Inloggen doe je op Belastingdienst.nl via de knop Inloggen op Mijn Belastingdienst en vervolg met je DigiD (of eIDAS, voor inlogmiddelen uit andere Europese landen).

Online zeker handig voor fiscaal partners

Heb je een fiscaal partner dan biedt online aangifte nog meer voordelen. Binnen het programma zijn er handige opties waarmee je slim kunt schuiven met aftrekposten en eventueel aanwezig vermogen. De software stelt je ook in staat de drempel voor jullie aanslag zo gunstig mogelijk te benutten.

 

Aftrekposten hypotheek en woning

De rente die je betaalt over je hypotheeklening is bijna altijd aftrekbaar. Alleen rente over een aflossingsvrije hypotheek kun je niet aftrekken wanneer je die afsloot ná 2013 en zónder ‘overgangsrecht’. Maar er zijn ook eenmalige kosten die aftrekbaar zijn. Enkele situaties:

  • Hypotheek overgesloten
    De kosten die je maakt bij het oversluiten van je hypotheek zijn fiscaal aftrekbaar. Dit omvat de advies- en afsluitkosten, de notariskosten voor de hypotheekakte (niet voor de transportakte) en boeterente als je die betaalde. Je geeft dit op onder ‘Hypotheken en andere schulden’ bij ‘Financieringskosten’. Eventueel betaalde boeterente vul je in onder hetzelfde onderdeel, maar dan bij ‘Betaalde rente’. Hier geef je ook de maandelijkse hypotheekrente op.Let op: financierde je de oversluitkosten mee in de nieuwe hypotheek dan is de rente over dat deel niet aftrekbaar.
  • Woning gekocht
    Behalve de hierboven genoemde financieringskosten, zijn er bij de aanschaf van een woning vaak nog meer aftrekposten. Denk aan taxatiekosten (indien verplicht voor de financiering), de kosten voor het aanvragen van Nationale Hypotheekgarantie (NHG). Als je in 2022 een depot had voor nieuwbouw, dan heb je zowel rente betaalt als ontvangen. Ontvangen rente vul je onder ‘Bouwdepots’ in bij ‘bijgeschreven rente’; wat je aan rente betaalde vul je in bij ‘Hypotheken en andere schulden’. Soms hoef je alleen te controleren wat er al is ingevuld.Had je een bouwdepot voor een verbouwing dan hoef je rente die je hierop de eerste zes maanden ontving niet op te geven — wat je daarna in 2022 aan rente ontving, vul je in bij ‘bijgeschreven rente’. Betaalde rente trek je af onder ‘Hypotheken en andere schulden’.
  • Woning verkocht
    Met de sterk gestegen prijzen van de afgelopen jaren is het goed mogelijk dat een flinke overwaarde op je oude woning verzilverde. Kocht je vervolgens een volgende woning, dan is niet alle rente over de nieuwe hypotheek altijd aftrekbaar. Dit volgt uit de bijleenregeling. Deze schrijft voor, dat je de overwaarde na verkoop (ook wel ‘eigenwoningreserve’) moet gebruiken voor een volgende aankoop, als dat binnen drie jaar gebeurt.De Belastingdienst heeft voor de bijleenregeling een Rekenhulp ontwikkeld. Toch gelden in verschillende situaties andere regels, bijvoorbeeld bij fiscaal partnerschap, of als je oude woning niet binnen drie jaar wordt verkocht. Overleg bij twijfel met je financieel adviseur.
  • Aangifte na een scheiding
    Een stel dat vorig jaar is gescheiden kan ervoor kiezen nog wel aangifte te doen als fiscaal partners voor de Belastingdienst. Omdat je aan het slot hiervan met de aftrek van de eigen woning kunt schuiven (naar de partner met het hoogste inkomen) kan dat belastingvoordeel opleveren. Kies je ervoor geen fiscaal partner te zijn dan mag je alleen de hypotheekrente die je zelf betaalde aftrekken, normaal gesproken 50% — zelfs als jij alle rente betaalde. Het andere deel kun je opvoeren als betaalde partneralimentatie, maar alleen als dat zo is afgesproken. Blijft de woning nog wel gezamenlijk eigendom nadat jij eruit trok, dan kun je de hypotheekrente vanaf dat moment nog maximaal twee jaar aftrekken (in box 1).Bij een scheiding speelt er uiteraard meer dan alleen de belastingaangifte. Naast een advocaat of mediator kan je financieel adviseur zaken helpen verduidelijken én regelen.
Geen aanslag, toch zelf aangifte doen?

Niet iedereen krijgt een uitnodiging om aangifte inkomstenbelasting te doen. De regel is dat je er wel toe verplicht bent als je meer dan € 49,- belasting moet betalen. Verdiende je in 2022 met je baan, bijbaan of extra baan een jaarinkomen van € 9.200 dan is de kans daarop groot. Dat is ook zo als je (jullie) meer dan € 50.650 vermogen hadden. Je kunt dat checken via een proefaangifte. Moet je meer dan € 49,- betalen of krijg € 16 of meer terug? Dan verstuur je de aangifte, in ieder geval vóór 14 juli, anders riskeer je een boete.

Heb je, of ken je iemand met een laag inkomen en werden sommige zorgkosten niet vergoed, dan is het soms mogelijk ‘specifieke zorgkosten’ af te trekken en een teruggave te ontvangen. Dat geldt zelfs voor wie geen belasting heeft betaald vanwege een laag inkomen, bijvoorbeeld als iemand alleen AOW ontvangt. Dat volgt uit de TSZ-regeling (TeGemoetkoming Specifieke Zorgkosten). Maar daarvoor moet er wel zelf aangifte gedaan worden waarbij die zorgkosten worden opgevoerd.