2020 telde een record-aantal verkochte elektrische fietsen en ook dit jaar is de vraag weer groot. Altijd-wind-mee is populair bij zowel jong als oud. Net als bij bezorgdiensten. Alleen… hoe zit dat als je op een e-bike schade veroorzaakt in het verkeer? Of op een snellere speed-pedelec. Check de regels en de uitzonderingen.

Record aantal E-bikes

De verkoop van 1,1 miljoen nieuwe fietsen zorgde vorig jaar voor een omzetgroei van 30% in de rijwielbranche. De helft van de nieuwe tweewielers betrof een ‘fiets met trapondersteuning’. Dit klinkt ouderwets, maar dat suffe imago van 10 jaar geleden hebben de moderne elektrische fietsen inmiddels wel afgeschud. Ze zijn er trouwens in twee soorten: de e-bikes (tot 25 km/u) en de speed-pedelecs. Deze laatste halen tot wel 45 km/u en daar mag niet zo maar iedereen op rijden.

Regels voor speed-pedelecs. Deze aparte categorie elektrische fietsen wordt gelijk gesteld aan een brommer: er geldt een minimum leeftijd van 16 jaar, je moet in het bezit zijn een AM rijbewijs en je houden aan dezelfde verkeersregels. Een helm is verplicht, net als een geel kentekenplaatje. En de speed-pedelec moet zijn verzekerd volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM).

Privé gebruik van e-bikes

Normaal gesproken valt schade die je veroorzaakt als bestuurder van een motorvoertuig niet onder de dekking van je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Voor e-bikes is een uitzondering gemaakt: die wordt specifiek benoemd en ingesloten in je AVP. Dit geldt dus niet voor de speed-pedelec; daarvoor is een verzekering verplicht op grond van de WAM (zie kader).

Zakelijk gebruik van e-bikes

Bedrijven kennen een aparte aansprakelijkheidsverzekering, de AVB. Maken jij of mensen die voor je werken gebruik van een e-bike, bijvoorbeeld voor het bezorgen van maaltijden of pakjes, dan is de e-bike veelal uitgesloten van dekking onder de AVB. Hetzelfde geldt voor bezorgscooters én voor wie zijn particuliere auto gebruikt om af en toe wat te bezorgen. Dat is wel even iets om rekening mee te houden, want (letsel)schade in het verkeer kan al snel om grote bedragen gaan.

Voor het zakelijk gebruik van e-bikes bestaan er wel speciale verzekeringen. Verwar dit niet met de WEGAM-verzekering.

Binnen de werkgeversaansprakelijkheid motorrijtuigen (WEGAM) is er alleen dekking voor de schade die werknemers als in- of opzittenden van een motorvoertuig zélf oplopen, tijdens werktijd. Niet de schade die zij daarbij bij anderen veroorzaken. Dus wil je zeker zijn van je zaak? Informeer dan naar een verzekering specifiek voor de aansprakelijkheid voor schade mét of door een zakelijk gebruikte e-bike.

Conclusie

Schade door of met een e-bike is wel verzekerd op de Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren, maar niet op de Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven. En voor speed-pedelecs is een aparte verzekering wettelijk verplicht.

Meer weten over fietsverzekeringen? Vorig jaar berichtten over hoe je je kunt verzekeren tegen diefstal van en schade aan je favoriete tweewieler. Dat artikel vind je hier.