Heb je, of overweeg je een elektrische auto? Misschien wel tweedehands? Voor dat laatste is nog volop subsidie beschikbaar. Maar als je thuis ‘stekkert’… valt de laadpaal dan onder je Woonhuisverzekering? En hoe zit dat bij een lease-auto?

Elektrisch rijden neemt een vlucht

Steeds meer populaire merken brengen ‘betaalbare’ volledig-elektrische auto’s op de markt. Maar ook nieuwe merken weten Nederland te vinden. Totaal kun je kiezen uit 60 modellen. Inmiddels rijden er 175.000 auto’s zonder benzine of diesel rond. Daarnaast zijn er nog 105.000 hybrides met een stekker. Totaal is dat ca. 4,5% van alle personenauto’s. Volgens de Nederlandse ‘green deal’ moet dat de komende jaren nog flink groeien. Op dit moment kunnen deze auto’s bij zo’n kleine 69.000 publieke laadpunten terecht.

Je eigen laadpaal en de verzekering

Het liefst ‘stekker’ je natuurlijk op een eigen (snel)laadstation bij je woning. Hoe je voor schade daaraan bent verzekerd, of moet zijn, verschilt per situatie. We onderscheiden er 3, waarbij we er vanuit gaat dat jij de eigenaar bent van de elektrische auto.

  1. Opladen op eigen terrein | Plaats je een laadpaal in je eigen tuin, carport of oprit. Of monteer je een laadstation in/aan je huis of garage? Er is dan sprake van een ‘aard en nagelvaste’ installatie. Daarom valt deze onder je woonhuisverzekering. Wel is het verstandig dit door te geven aan de maatschappij of je tussenpersoon.
  2. Bij een huurwoning of appartement | Voor een vaste installatie op ‘eigen’ terrein is veelal toestemming nodig van de verhuurder of de VvE. Krijg je die, dan kan het laadstation worden verzekerd als Huurdersbelang of Eigenaarsbelang binnen je inboedelverzekering. Meld dit aan bij je maatschappij of tussenpersoon; vaak geldt er een standaardbedrag voor verbeteringen en uitbreidingen die jij of een vorige bewoner aan de woning hebben aangebracht. Belangrijk is dat die dekking voldoende is. 
  3. Op de openbare weg | Is er geen plek op een eigen terrein, dan kun je bij je gemeente een openbare laadpaal aanvragen. Bijvoorbeeld via www.laadpaalnodig.nl. De voorwaarden verschillen per gemeente. Je wordt geen eigenaar van de paal en betaalt dus geen plaatsingskosten. Wel oplaadkosten, volgens het geldende tarief. Eventuele schade is voor de zorg van de gemeente.

En als je een lease-auto rijdt?

Regelt de leasemaatschappij voor jou de installatie van een privé-laadpaal? Mooi, maar zelfs als je daarvoor via je maandbedrag betaalt, draag je vanaf dag 1 wel zelf het risico bij eventuele schade. Bij een vaste installatie op eigen terrein wil je dus zeker zijn van dekking binnen je woonhuisverzekering. Bij huur of een koopappartement check je of je inboedelverzekering voldoende dekking biedt.

Heb je een elektrische lease-auto ‘van de zaak’ dan blijft de laadpaal na afloop van de leasetermijn meestal staan. Een vaste installatie valt daarbij toe aan degene die eigenaar is van de woning. Jijzelf, of je verhuurder.

Laadpaal aanvragen voor een zakelijke lease-auto? Check wat er in het leasecontract staat over vroegtijdig wisselen van baan of verhuizen. Soms wil men de resterende termijnen (voor de paal) alsnog van je ontvangen.

Mobiel oplaadstation

Behalve een vaste installatie, zijn er ook mobiele oplaadstations. Handig als je er niet uitkomt met je gemeente, VvE, verhuurder of werkgever. Of als je misschien binnenkort verhuist. Zo’n mobiele oplossing wordt gezien als accessoire binnen je autoverzekering. Daarvoor geldt een beperkte dekking voor diefstal uit het woonhuis of uit de auto. Let op: als de mobiele laadpaal zich buiten het woonhuis of de auto bevindt, is er geen dekking.

€ 2.000,- subsidie op gebruikte elektrische auto’s – In de inleiding gaven we aan dat er nog volop subsidie is voor wie een tweedehands elektrische auto wil aanschaffen: ruim € 10 miljoen voor 2021. Voor nieuwe auto’s is de pot op dit moment al leeg. Interessant? Lees hier hoe je € 2.000,- terugkrijgt van de overheid als je een gebruikte elektrische auto aanschaft.